середа, 18 вересня 2019 р.

Задачі на рівняння в цілих числах з двома невідомими




Правила та рекомендації:

Задачі на розв'язування рівнянь у цілих чис­лах традиційно пропонують на математичних олім­піадах для учнів 6 класів. Ця стаття допоможе учневі ознайомити зі специфічними методами розв'язування таких рівнянь. Рекомен­дації пропонуються у формі коментарів до розв'я­зань опорних задач.

Означення. Рівняння  виду   ах +bу = с  називається лінійне діофантове рівняння з двома невідомими, якщо  а, b, с  – цілі числаа  ≠ 0b ≠ 0 , с ≠  0.


Приклад 1:
Приклади лінійних діофантових  рівнянь з двома невідомими:
1)  2х +3у = -5, коефіцієнти рівняння а =2b =3, с = -5.
2) х - 3у = 10, коефіцієнти рівняння  а =-1b = -3, с =10.  
3) 32х +17у = 3, коефіцієнти рівняння а =32b =17, с =3.  
4) 32/х +17у = 30,5 - це недіофантове рівняння(бо коефіцієнти а та b  являються нецілими числами), проте це лінійне рівняння відносно двох невідомих х та  у.
Зауваження. До виду лінійних діофантових рівнянь з двома невідомими можна звести рівняння виду  pх +qу = gякщо  pqg – звичайні дроби, p  ≠ 0, q ≠ 0 , g ≠  0.
Для цього  досить: записати всі коефіцієнти звичаними дробами і помножити ліву та праву частину рівняння на спільний знаменник, тобто помножити на найменше спільне кратне коефіцієнтів, НСК(pqg). Покажемо це на прикладах.



Під час розв'язування рівнянь у цілих числах часто бувають корисними такі факти.
I.                  1) Якщо а, b, с — цілі числа, а та b — взаємно прості, то рівняння 
ах + bу = с
має розв'язки в цілих числах.
Розв'язки рівняння ах + bу = с в цілих числах записують у вигляді:
х = хо+ bn;
у = уо - аn,
де n=0, ±1, ±2, ... та (хо; уо) – довільний розв’язок даного рівняння, який, як правило, шукають або усно або за допомогою алгоритма Евкліда.

Завдання:
1. Записати і перевірити розв'язки рівнянь в цілих числах:
а)  2х+3у=5;  має розв'язки (х; у)=(1+3n;1-2n);  
б) 2х-5у=4;   має розв'язки (х; у)=(-2+5n; -1+2n);       
в) 7х+2у=13;  має розв'язки (х; у)=(1+2n; 2-7n);
г)16х-5у=1.   має розв'язки (х; у)=(1-5n; 3+16n).
2. Розв'язати в цілих числах невизначені рівняння:
1)   12х+5у=17;    2)5х+7у=11;  3) 21х+19у=73    і     4) 15х-7у=19.
3. Розкласти число 200 на суму таких двох цілих додатних чисел,
щоб одне з них ділилось на 11, а друге
на 13.
4. Розкласти число 800 на суму таких двох цілих додатних чисел,
щоб одне з них ділилось на 17, а друге
на 23.


2) Якщо а, b, с — натуральні числа, НСД(a;b) =1, тобто взаємно прості, то рівняння
ах - bу = с
 має роз­в'язки в натуральних числах.
II.      1) Якщо ліва частина рівняння розкладається на множники, які набувають цілих значень для цілих значень змінних, а права частина рівняння — ціле число, то дане рівняння можна замінити рівносиль­ною йому сукупністю систем рівнянь.
Наприклад, рівняння х2 - у2 = 13 рівносильно  сукупності систем із двох рівнянь. Яких?
2) Розв'язки рівняння можна знайти, якщо ви­разити одну змінну через іншу і дослідити, для яких значень другої змінної перша змінна набуває цілих значень.
III. Рівняння не має розв'язків у цілих числах, якщо для довільних цілих значень змінної в лівій і правій частинах рівняння отримуюються цілі числа, для яких виконується хоча б одна з таких умов:
1) Ліва і права частини під час ділення на деяке ціле число дають різні остачі.
Наприклад, у деякому рівнянні для довільних цілих чисел ліва частина рівняння, тобто вираз х(х -1)(х +1), ділиться на 3, а права частина під час ділення на 3 дає в остачі 1.
2) Остання цифра числа в лівій частині інша, ніж остання цифра числа в правій частині.
Наприк­лад, у деякому рівнянні для довільних натуральних х та у числа, які одер­жуються в лівій частині, закінчуються цифрами 1, 5 і 9, а числа, які одержуються в правій частині, закінчуються цифрами 3 і 7.
3) Одна з частин рівняння є точним квадратом (кубом), але друга частина такою не є.
Наприклад, у деякому рівнянні ліва частина для довільного натурального n: є точним квадратом, тоді як права частина ні для якого нату­рального у не може бути точним квадратом (точний квадрат під час ділення на 3 дає в остачі або 0, або 1).

Зауваження. Можна скористатися такими фактами:
1)Якщо кожний доданок ділиться на деяке число, то й їх сума ділиться на це число.
2) Якщо кожний доданок суми, крім одного, ділиться на дане число, то сума не ділиться на це число.




Приклад 2:
1) x/2 +у/3 = 3/5, коефіцієнти рівняння а =0,5; b =1/3;  с =1/5; якщо це рівняння помножити на  спільний знаменник 30, і скоротити коефіцієнти, тоді отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома невідомими:  15х +10у = 18.
2)   -0,25 х – у/6 = 1/12, коефіцієнти рівняння  а =-0,25; b =1/6;  с =1/12; якщо це рівняння помножити на  спільний знаменник 12, і скоротити коефіцієнти, тоді отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома невідомими:  -3х - 2у = 1. 
3) 1,34х 4,17у = 7,3 коефіцієнти рівняння  а =1,34  ; b =-4,17;  с = 7,3;  якщо це рівняння помножити на на  спільний знаменник 100,  тоді отримаємо лінійне діофантове  рівняння з двома невідомими:  134х - 417у = 730.  

Твердження 1. Лінійне діофантове рівняння з двома невідомими  ах + bу = с можна  розв’язати в цілих числах тоді і тільки тоді, коли число  с ділиться націло на НСД(а, b), тобто с: НСД(а, b).
Припустимо, що для лінійного діофантового рівняння з двома невідомими ах + bу = с
виконується умовa :  n =  a/c; m =  b/c.      Якщо поділити обидві частини рівняння на число с, тоді отримаємо рівняння виду:  nх + mу = 1.  Отже маємо більш краще твердження:
Твердження 2. Лінійне діофантове рівняння з двома невідомими   ах + bу = с можна  розв’язати в цілих числах тоді і тільки тоді, коли НСД(а, b) =1, НСД(а, b) =1, тобто, цілі числа  а та  b – взаємно прості, ( не мають спільного дільника, крім 1).

Приклад 3:
Приклади лінійних діофантових  рівнянь з двома невідомими:
1)  2х +3у = -5, коефіцієнти рівняння а =2, b =3, с = -5, НСД(а, b) = НСД(2, 3)= 1, тому це рівняння має розв’язки в цілих числах.
2) - 6х - 3у = 10, коефіцієнти рівняння  а =-6, b = -3, с =10, НСД(а, b) = НСД(-6, -3) = 3, тому це рівняння не має розв’язків  в цілих числах.
 3) 34х +17у = 51, коефіцієнти рівняння а =34, b =17, с =51, поділимо  обидві частини даного рівняння на 17, отримаємо рівняння 2х +1у = 3. НСД(2, 1) = 1,  при цьому 3: НСД(2, 1), тому це рівняння має розв’язків  в цілих числах.

Метод  «спуску» для лінійних діофантових рівнянь

Перебір варіантів при вирішенні рівняння в цілих числах часто опиняється вельми трудомістким. Тому розглянемо ще один старовинний прийом – метод «спуску» (або метод розсіювання). Таким методом вирішення невизначених (діофантових) рівнянь першого степеня з цілими коефіцієнтами займалися ще в Стародавній Індії. Цим способом іноді у наш час розв’язують такі рівняння.
         Приклад. Розв’язати рівняння в цілих числах:    
19х = 13          (1).
        Розв’язування. Виражаючи  у – невідоме з найменшим по модулю коефіцієнтом через  х  отримаємо:   
                               у = (19х –13):8                (2).
         Тепер потрібно з'ясувати, при яких цілих значеннях х відповідні  значення  у  також є цілими числами. Тобто, виділивши цілу частина, запишемо рівняння (2) таким чином:  
                               у = 2х + (3х –13):8                            (3).
З рівняння (3) виходить, що  у  при цілому значенні  х  матиме ціле значення тільки в тому випадку, якщо вираз (3х –13):8   також матиме ціле значення, замінимо цей вираз на  ціле число z.         Значить
(3х –13):8 = z         (4),
зведемо до розв’язування  рівняння (4) з двома невідомими   х  і  z, тоді його можна записати так:     
3x8z = 13          (5).
        Продовжуючи тим же способом, з рівняння (5) отримаємо:
(8z +13):3 = 2z + (2z +13):3         (6).
         Виходить, невідоме  х  приймає ціле значення при цілому  z  тоді, коли (2z +13): 3     прийматиме ціле значення. Нехай цей вираз рівний  цілому числу p, отримаємо:
р = (2z +13):3               (7)
 або   
3р – 2z = 13            (8).
        Далі:                                     
z = (3р –13):2 = р + (р –13):2                           (9).
       Аналогічно (4) і (7)  (р –13):2  повинно бути цілим числом, підставимо замість цього виразу  ціле значенняотримуємо:    
q = (р –13):2        (10)
перетворимо                                        
 р – 2q = 13              (11).
      З рівняння (11) отримуємо:       
р = 2q + 13              (12).
     Відмітимо, що при будь-яких значеннях 2q   матимемо цілі значення p.
     З рівності (3), (6), (9), (12) за допомогою послідовних підстановок знаходимо наступні вирази для невідомих  х  і   у  рівняння (1):
x = 2z + p = 2(p+q) + p = 3p + 2q =  3(2q + 13) + 2q = 8q + 39
y = 2x + z = 2(8q + 39) + p + q = 16q +78 +(2q +13)+ q =19q + 91.
  Таким чином, формули:    
 x = 8q + 39
y = 19q + 91,
при  q  =  0       … дають можливість знаходити пари чисел, які задовольняють рівняння (1)
     Наведемо приклади таких рішень:
q
-4
-3
-2
-1
0
1
2
3
4
x=8q + 39
7
15
23
31
39
47
55
63
71
y=8q + 91,
15
34
53
72
91
110
129
148
167

Cпосіб знаходження «часткового»  розв’язку діофантового рівняння
Для розв’язування лінійного діофантового рівняння з двома невідомими
ах + bу = с
треба помножити все рівняння на спільний знаменник,  а  потім:
1) перевірити умову розв’язності даного рівняння в цілих числах. Для цього  спочатку ділять обидві частини рівняння на число m = НСД(а, b) , а потім перевіряють умову:
НСД(a/m;  b/m ) = НСД(p;s) = 1, де  a/m = p; b/m = s;
якщо ця умова не виконується, тоді роблять висновок дане рівняння не має розв’язку в цілих числах.
2) якщо рівняння має розв’язок в цілих числах, тоді треба відшукати хоча б одну пару (хо, уо) цілих чисел, яка є розв’язком даного рівняння
ах + bу = с;
(це можна зробити:  методом підбору,  методом Евкліда, графічним способом та іншими способами.)
3) записати всю множину розв’язків лінійного діофантового рівняння з двома невідомими, як множину цілочисельних пар у вигляді
о - ak,  уо+ bk),  де k – довільне ціле число.

Cпосіб розкладу  одиниці  на суму цілочисельних добутків.

При такому способі  розв’язання лінійного діофантового рівняння  ах + bу = с  треба:
1) перевірити  умову  розв’язності  даного  рівняння;
2)  якщо розв’язки існують, тоді  знайти за допомогою алгоритму Евкліда цілочисельний розв’язок  (n; m) для    рівняння:
ах + bу = 1;
3) рівність  ах + bу = 1 помножити на  ціле число  с і отримати:   а(nc) + b(mc) = c,
записати цілочисельну пару   хо = nc,    уо  = mcщо є  розв’язком ах + bу = с.
4) записати всю множину розв’язків лінійного діофантового рівняння з двома невідомими,  як множину цілочисельних пар у вигляді
х = nc - ak,
у  = mc + bk;
або
(хо - ak,  уо+ bk),
де k – довільне ціле число.
Приклад 4:
Розв’язати рівняння в цілих числах
3+ 5= 7
Розв’язання:
1) Перевіримо умову розв’язності: коефіцієнти рівняння
а =3, b =5, с =7,
НСД(3, 5) = 1,
отже  маємо ціле число, якщо 7: НСД(3, 5), тому дане рівняння має множину розв’язків в цілих числах.
2) Знайдемо спочатку який-небудь розв’язок. Тут використаємо  таку ідею, до речі, часто допомагає і при розв’язанні інших завдань.
Спочатку знайдемо одну пару цілих чисел (m; n), яка є  рівняння розв’язком іншого, легшого рівняння:
3x + 5y = 1,
тоді матимемо правильну  рівність:
3m + 5n = 1,
 а для того, щоб знайти один розв’язок (хо, уо)  для рівняння
3x + 5y = 7,
треба буде помножити  правильну рівність 
3m + 5n = 1 на 7.
Продемонструємо цю ідею на практиці.  Оскільки легко встановити, що
3m + 5n = 32 + 5(-1) = 1, то  3x + 5y = 3(27) + 5(-71) = 17
і, отже,
x0 = 14,
y0 = 7 –
це розв’язок даного рівняння (одне з багатьох, не більш!).
3) Отже, маємо дві рівності:
3+ 5= 7,  
3x0 + 5y0 = 7,
Віднімемо одне рівняння з іншого, позначимо
x- x0 і у -y0
через p і g, і отримаємо
3a + 5b = 0.
Звідси ми бачимо, що b ділиться на 3, а  а – на 5. Покладемо p = 5k,  тоді  g = 3k – тут очевидно,  що  k - може бути будь-яким цілим числом. Отже, ми отримуємо набір розв’язків:
х - x0 = 5k
у - y0 = -3k,
звідси маємо, 
x = 14 + 5k;
y = -7 - 3k,
де  k - може бути будь-яким цілим числом. Інших розв’язків, звичайно, немає.
Відповідь: (14 +5k;  -7 -3k), де k – довільне ціле число.
Приклад 5:
Розв’язати рівняння  в цілих числах
3x -12y = 7.
Розв’язання:
1)Це рівняння не має цілих розв’язків. Ліва частина ділиться на 3,  бо НСД(3;12) = 3, тоді як права частина не ділиться на 3.  Звертаємо вашу увагу, що не виконується умова розв’язності: 7 не ділиться на ціло на 3.
Відповідь:  розв’язку в цілих числах рівняння не має.
Приклад 6:
Розв’язати рівняння  в цілих числах
1990x - 173y = 11.
Розв’язання:
1)Числа, що беруть участь у рівнянні, такі великі, що підбором тут конкретного розв’язку не знайти. Проте нам допоможе те, що числа 1990 і 173 взаємно прості (перевірте це). Це означає, що дане рівняння має розв’язки в цілих числах.
2)Отже,  НСД(1990;173) = 1, а це значить, що одиницю  можна подати  у вигляді суми 1990m -173n = 1, де m і n – деякі цілі числа.
Продемонструємо використання алгоритму Евкліда.  Більше число 1990 поділимо на 173 стовпчиком, отримаємо неповну частку 11 і остачу 87. Згідно цього маємо рівність
1990 = 173 11 + 87 ( або 87 = 1990 -17311).                      (3)
Тепер число 173 поділимо на 87 стовпчиком, отримаємо неповну частку 1, а остачу 86. Згідно цього маємо рівність
173 = 871 + 86 ( або 86 = 173 - 871).                      (2)
Далі, число 87 поділимо на 86 стовпчиком, отримаємо неповну частку 1 а остачу 1. Згідно цього маємо рівність
87 = 861 +1 ( або 1 = 87 - 861).                       (1)
Враховуючи рівності (1), (2), (3), які записані в дужках число 1 можна записати отак:
1= 87 – 86 = 87 – (173 - 871) = 872 - 1731 = (1990 - 17311)2 - 1731 = 19902 - 17322 - 1731 = 19902 - 17323 = 1.
Отже, якщо не вдається легко підібрати конкретний розв’язок, як в даному випадку, то, використовуючи алгоритм Евкліда, можна завжди  отримати  потрібну пару:
= 2,
= 23.
Отже, за допомогою такої могутньої зброї, як алгоритм Евкліда, ми отримуємо конкретне вирішення допоміжного рівняння
1990m - 173n = 1:
пару (2, 23).
3) Якщо помножити числа на 11, то отримаємо  
x= 22,
y0 = 253 –
це цілочисельний  розв’язок рівняння
1990- 173= 11.
Далі отримуємо, згідно формул множину цілих розв’язків:
x = 22+173k;  
y = 253 +1990k,
 k - будь-яке ціле число.
Відповідь:  (22+173k; 253+1990k), де k - будь-яке ціле число.

Отже, діофантовими називають алгебраїчні рівняння з раціональними коефіцієнтами з вимогою визначити розв’язки у цілих або раціональних числах. Як правило, діофантові рівняння містять більше однієї невідомої величини, у зв’язку з чим їх ще називають невизначеними рівняннями.
Ми ознайомилися з класом діофантових рівнянь, які є лінійні, тобто це рівняння, які можна звести до вигляду
ax + bx = c, де a, b, c - цілі числа.
Зрозуміло, що коли с не ділиться на спільний дільник чисел а та b, то таке рівняння не має розв’язків у цілих числах. Якщо ж а та b взаємно прості, то існує нескінченна множина розв’язків:
x = xo + bn,
y = yo - an,
де (xo; yo) – який-небудь один (частковий) із розв’язків, n Î Z. Справді, якщо (xo; yo) – розв’язок, ax+ by= с. Віднімаючи цю рівність від заданого рівняння, дістанемо
а(х - xo) + b yo) = 0,
звідки                
х = x+ b(yo-у):a.
Для того, щоб х було цілим, необхідно, щоб другий з доданків останній рівності був цілим числом. Оскільки а та b – взаємно прості, то (yo-у) має ділитися на а. Отже,
yo - у = -аn, n Î Z.
Звідси і знаходимо всі цілочислові розв’язки (х; у) за вказаними вище формулами.
Задача. Розв’язати у цілих числах рівняння  19х + 97у = 1997.
Розв’язання. Виразимо х через у:  х = (1997 - 97y):19.
Надаватимемо змінній у послідовних значень 0, 1 ,… , 18, перебираючи всі можливі остачі від ділення 1997 - 97у  на 19. Оскільки 19 та 97 – взаємно прості, то  1997 - 97у
ділитиметься на 19 лише для одного такого у. Легко пересвідчитись, що таким значенням є y o = 1. Тоді х o = 100 . Отже, всі розв’язки данного рівняння у цілих числах задаються рівностями
х = 100 + 97n     та       у=1-19 n,          n Î Z.
Зауважимо, що, виражаючи х через у при розв’язуванні останнього рівняння, ми могли б записати його також у вигляді  х = 105 - +  (2 - 2y):19.
Зрозуміло, що тоді перевіряти подільність чисельника одержуваного дробу на 19 було б значно простіше.
Задача. Газету розрізали на 7 шматків. Потім вибрали деякі шматки газети і їх теж розрізали на 7 шматків. І продовжили так розрізати ще  кілька разів.  Чи можна в результатів таких розрізань отримати 2017 шматків газети?
Розв'язання. Внаслідок розрізання одного шматка газети на сім частин, загальна кількість шматків газети збільшиться на 6. Це є інваріантна величина. Наприклад, внаслідок розрізання цілої газети отримали 1+ 6 шматків.  Отже, якщо ми виконаємо  n розрізань шматків газети, то в результаті отримаємо 1+6∙n шматків газети. Залишилося розв’язати в  цілих числах рівняння 1+6∙n = 2017.  Отже після 336 розрізань отримаємо  2017.
Відповідь. Можна.
Завдання  для самостійного опрацювання:
1. Знайдіть цілі розв’язки рівняння
1) 21x + 48y = 6;     2) 2x + 8y = 6;     3) 17x + 51y = 68;  4) - 2у = 1.
2. Запишіть розв’язки рівнянь в цілих числах:
1)  х+ = 5;   2) 2х - = 4;  3) 7х + = 13               4) - - = 1.
3. Розвязати в цілих числах невизначені рівняння:
1)   1 + = 17;  2) + = 11; 3) 21х + 19у = 73;   4) 15х - = 19.
4. Розкласти число 200 на суму таких двох цілих додатних чисел, щоб одне з них ділилось на 11, а друге на 13.
5. Розкласти число 800 на суму таких двох цілих додатних чисел, щоб одне з них ділилось на 17, а друге на 23.
Задача 1. Чи можна виплатити 100 гривень сорока купюрами вартістю 1, 10 і 100 гривень?
Розв'язання. Якщо 100 гривень можна виплатити, задовольнивши умову задачі, то справедливі рівності:
х + 10y + 100z = 1000      і      х + у + z = 40.
З другого рівняння отримаємо х = 40 - у - z і підставимо в перше рівняння:
40 - у - z + 10у + 100z = 1000,           9у + 99z  = 960.
Оскільки НСД (9; 99) = 9, а 960 не ділиться на 9, то рівняння
х + 10у + 100z = = 1000
не має розв'язку серед цілих чисел. Отже, виплатити 1000 гривень, задоволь­нивши умову задачі, не можна.
Задача 2. Довести, що будь-яку суму, виражену цілим числом гривень, більшим за 7, можна заплатити без здачі, маючи лише купюри вартістю 3 і 5 гривень.

Задача 3. Довести, що будь-яку покупку вартістю в ціле число гривень можна заплатити одними тригривенними купюрами, якщо в касира будуть лише п'ятигривенні купюри.

Задача 4. На складі є цвяхи в ящиках по 16, 17 і 40 кг. Чи можна взяти 140 кг цвяхів, не відкриваючи ні одного ящика?

Задача 5. Привезли 420 т вугілля у вагонах по 16, 20 і 25 т. Скільки яких вагонів було використано, якщо відомо, що всього було 27 вагонів?


Немає коментарів:

Дописати коментар