Правила та
рекомендації:
Задачі на
розв'язування рівнянь у цілих числах традиційно пропонують на математичних
олімпіадах для учнів 6 класів. Ця стаття допоможе учневі ознайомити зі специфічними
методами розв'язування таких рівнянь. Рекомендації пропонуються у формі
коментарів до розв'язань опорних задач.
Означення. Рівняння виду ах +bу = с називається лінійне діофантове рівняння з двома невідомими, якщо а, b, с – цілі числа, а ≠ 0, b ≠ 0 , с ≠ 0.
Приклад 1:
Приклади лінійних діофантових рівнянь з двома невідомими:
1) 2х +3у = -5, коефіцієнти рівняння а =2, b =3, с = -5.
2) - х - 3у = 10, коефіцієнти рівняння а =-1, b = -3, с =10.
3) 32х +17у = 3, коефіцієнти рівняння а =32, b =17, с =3.
4) 32/х +17у = 30,5 - це недіофантове рівняння(бо коефіцієнти а та b являються нецілими числами), проте це лінійне рівняння відносно двох невідомих х та у.
Зауваження. До виду лінійних діофантових рівнянь з двома невідомими можна звести рівняння виду pх +qу = g, якщо p, q, g – звичайні дроби, p ≠ 0, q ≠ 0 , g ≠ 0.
Для цього досить: записати всі коефіцієнти звичаними дробами і помножити ліву та праву частину рівняння на спільний знаменник, тобто помножити на найменше спільне кратне коефіцієнтів, НСК(p, q, g). Покажемо це на прикладах.
Під час розв'язування
рівнянь у цілих числах часто бувають корисними такі факти.
I.
1) Якщо а, b, с — цілі числа, а та b — взаємно прості, то
рівняння
ах + bу = с
має розв'язки в цілих числах.
Розв'язки
рівняння ах + bу = с в цілих числах
записують у вигляді:
х = хо+ bn;
у = уо - аn,
де n=0, ±1, ±2, ... та (хо;
уо) – довільний розв’язок даного рівняння, який, як правило, шукають
або усно або за допомогою алгоритма Евкліда.
Завдання:
1.
Записати і перевірити розв'язки рівнянь в цілих числах:
а) 2х+3у=5; має розв'язки (х; у)=(1+3n;1-2n);
б)
2х-5у=4; має розв'язки (х; у)=(-2+5n; -1+2n);
в) 7х+2у=13; має розв'язки (х; у)=(1+2n; 2-7n);
г)16х-5у=1. має розв'язки (х; у)=(1-5n; 3+16n).
2. Розв'язати в цілих числах невизначені
рівняння:
1) 12х+5у=17; 2)5х+7у=11; 3)
21х+19у=73 і 4) 15х-7у=19.
3. Розкласти число 200 на суму таких двох цілих
додатних чисел,
щоб одне з них ділилось на 11, а друге – на 13.
щоб одне з них ділилось на 11, а друге – на 13.
4. Розкласти число 800 на суму таких двох цілих
додатних чисел,
щоб одне з них ділилось на 17, а друге – на 23.
щоб одне з них ділилось на 17, а друге – на 23.
2) Якщо а, b, с —
натуральні числа, НСД(a;b) =1, тобто взаємно прості, то рівняння
ах - bу = с
має розв'язки в натуральних числах.
II. 1) Якщо ліва
частина рівняння розкладається на множники, які набувають цілих значень для
цілих значень змінних, а права частина рівняння — ціле число, то дане рівняння
можна замінити рівносильною йому сукупністю систем рівнянь.
Наприклад, рівняння х2 - у2 = 13
рівносильно сукупності систем із двох
рівнянь. Яких?
2) Розв'язки рівняння можна знайти, якщо виразити одну змінну
через іншу і дослідити, для яких значень другої змінної перша змінна набуває
цілих значень.
III. Рівняння не має розв'язків у цілих числах, якщо для
довільних цілих значень змінної в лівій і правій частинах рівняння отримуюються
цілі числа, для яких виконується хоча б одна з таких умов:
1) Ліва і
права частини під час ділення на деяке ціле число дають різні остачі.
Наприклад, у деякому
рівнянні для довільних цілих чисел ліва частина рівняння, тобто вираз х(х -1)(х +1), ділиться на 3, а права частина під час
ділення на 3 дає в остачі 1.
2) Остання
цифра числа в лівій частині інша, ніж остання цифра числа в правій частині.
Наприклад, у деякому
рівнянні для довільних натуральних х та у числа, які одержуються в лівій
частині, закінчуються цифрами 1, 5 і 9, а числа, які одержуються в правій
частині, закінчуються цифрами 3 і 7.
3) Одна з
частин рівняння є точним квадратом (кубом), але друга частина такою не є.
Наприклад, у деякому
рівнянні ліва частина для довільного натурального n: є точним квадратом, тоді
як права частина ні для якого натурального у не може бути точним квадратом
(точний квадрат під час ділення на 3 дає в остачі або 0, або 1).
Зауваження.
Можна скористатися такими фактами:
1)Якщо кожний
доданок ділиться на деяке число, то й їх сума ділиться на це число.
2) Якщо кожний
доданок суми, крім одного, ділиться на дане число, то сума не ділиться на це
число.
Приклад 2:
1) x/2 +у/3 = 3/5, коефіцієнти рівняння а =0,5;
b =1/3; с =1/5;
якщо це рівняння помножити на спільний знаменник 30, і скоротити
коефіцієнти, тоді отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома невідомими: 15х +10у = 18.
2) -0,25 х – у/6 = 1/12, коефіцієнти рівняння а =-0,25; b =1/6; с =1/12;
якщо це рівняння помножити на спільний знаменник 12, і скоротити
коефіцієнти, тоді отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома
невідомими: -3х - 2у = 1.
3) 1,34х –4,17у = 7,3 коефіцієнти рівняння а =1,34 ; b =-4,17; с = 7,3; якщо це рівняння помножити на на
спільний знаменник 100, тоді
отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома невідомими: 134х - 417у = 730.
Твердження
1. Лінійне діофантове рівняння з
двома невідомими ах + bу = с
можна розв’язати в цілих числах тоді і тільки тоді,
коли число с ділиться націло на НСД(а, b), тобто с: НСД(а, b).
Припустимо,
що для лінійного діофантового
рівняння з двома невідомими ах + bу = с
виконується умовa : n = a/c;
m = b/c. Якщо поділити
обидві частини рівняння на число с, тоді отримаємо рівняння виду: nх + mу = 1.
Отже маємо більш краще твердження:
Твердження
2. Лінійне діофантове рівняння з двома
невідомими ах + bу = с можна розв’язати в цілих числах тоді і тільки тоді,
коли НСД(а, b) =1, НСД(а, b,с) =1, тобто,
цілі числа а та b – взаємно прості, ( не мають
спільного дільника, крім 1).
Приклад 3:
Приклади
лінійних діофантових рівнянь з двома
невідомими:
1) 2х +3у = -5, коефіцієнти рівняння а =2, b =3, с = -5, НСД(а, b) = НСД(2, 3)= 1, тому це рівняння має розв’язки в цілих числах.
2) - 6х - 3у = 10, коефіцієнти рівняння а =-6, b = -3, с =10, НСД(а, b) = НСД(-6, -3) = 3, тому це рівняння не
має розв’язків в цілих числах.
3) 34х +17у = 51, коефіцієнти рівняння а =34, b =17, с =51, поділимо обидві частини даного рівняння на 17,
отримаємо рівняння 2х +1у = 3. НСД(2, 1) = 1, при цьому 3: НСД(2, 1), тому це рівняння має
розв’язків в цілих числах.
Метод «спуску» для лінійних діофантових рівнянь
Перебір варіантів при вирішенні рівняння в цілих
числах часто опиняється вельми трудомістким. Тому розглянемо ще один
старовинний прийом – метод «спуску» (або метод розсіювання). Таким методом
вирішення невизначених (діофантових) рівнянь
першого степеня з цілими коефіцієнтами займалися ще в Стародавній Індії. Цим способом
іноді у наш час розв’язують такі рівняння.
Приклад. Розв’язати рівняння в цілих числах:
19х – 8у = 13
(1).
Розв’язування. Виражаючи у – невідоме з найменшим по модулю
коефіцієнтом через х отримаємо:
у = (19х –13):8
(2).
Тепер
потрібно з'ясувати, при яких цілих значеннях х відповідні значення у також є цілими числами. Тобто, виділивши
цілу частина, запишемо рівняння (2) таким чином:
у = 2х + (3х –13):8
(3).
З рівняння (3) виходить, що у при цілому значенні х матиме ціле значення тільки в тому
випадку, якщо вираз (3х –13):8 також матиме ціле значення, замінимо цей вираз
на ціле число z. Значить
(3х –13):8 = z (4),
зведемо до розв’язування рівняння (4) з двома невідомими х і z, тоді
його можна записати так:
3x – 8z = 13 (5).
Продовжуючи тим же способом, з рівняння (5) отримаємо:
(8z +13):3 = 2z + (2z +13):3 (6).
Виходить, невідоме х приймає
ціле значення при цілому z тоді,
коли (2z +13): 3 прийматиме ціле значення. Нехай цей вираз
рівний цілому числу p, отримаємо:
р = (2z +13):3
(7)
або
3р – 2z =
13 (8).
Далі:
z = (3р –13):2 = р + (р –13):2 (9).
Аналогічно (4) і (7) (р –13):2 повинно бути
цілим числом, підставимо замість цього виразу ціле значення q отримуємо:
q = (р –13):2 (10)
перетворимо
р – 2q = 13 (11).
З рівняння
(11) отримуємо:
р = 2q + 13 (12).
Відмітимо,
що при будь-яких значеннях 2q матимемо цілі значення p.
З рівності
(3), (6), (9), (12) за допомогою послідовних підстановок знаходимо наступні
вирази для невідомих х і у рівняння (1):
x = 2z + p = 2(p+q) + p = 3p + 2q = 3(2q + 13) + 2q = 8q + 39
y = 2x + z =
2(8q +
39) + p + q = 16q +78
+(2q
+13)+ q =19q + 91.
Таким чином,
формули:
x = 8q + 39
y = 19q + 91,
при q = 0 … дають можливість
знаходити пари чисел, які задовольняють рівняння (1)
Наведемо
приклади таких рішень:
q
|
-4
|
-3
|
-2
|
-1
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
x=8q + 39
|
7
|
15
|
23
|
31
|
39
|
47
|
55
|
63
|
71
|
y=8q + 91,
|
15
|
34
|
53
|
72
|
91
|
110
|
129
|
148
|
167
|
Cпосіб
знаходження «часткового»
розв’язку діофантового рівняння
Для
розв’язування лінійного діофантового рівняння з двома невідомими
ах + bу = с
треба
помножити все рівняння на спільний знаменник, а потім:
1) перевірити
умову розв’язності даного рівняння в цілих числах. Для цього спочатку ділять обидві частини рівняння на
число m = НСД(а, b,с) , а потім перевіряють умову:
НСД(a/m; b/m ) = НСД(p;s) = 1, де a/m = p; b/m = s;
якщо
ця умова не виконується, тоді роблять висновок дане рівняння не має розв’язку в
цілих числах.
2) якщо
рівняння має розв’язок в цілих числах, тоді треба відшукати хоча б одну пару (хо,
уо) цілих чисел, яка є розв’язком даного рівняння
ах + bу = с;
(це
можна зробити: методом підбору, методом Евкліда, графічним
способом та іншими способами.)
3)
записати всю множину розв’язків лінійного діофантового рівняння з двома
невідомими, як множину цілочисельних пар у вигляді
(хо
- ak, уо+ bk), де k – довільне ціле число.
Cпосіб
розкладу
одиниці на суму цілочисельних
добутків.
При
такому способі розв’язання лінійного діофантового
рівняння ах + bу = с треба:
1) перевірити умову
розв’язності даного рівняння;
2) якщо розв’язки існують, тоді знайти за допомогою алгоритму Евкліда
цілочисельний розв’язок (n; m) для рівняння:
ах + bу = 1;
3) рівність
ах + bу = 1 помножити на ціле число
с і отримати: а(nc) + b(mc) = c,
записати
цілочисельну пару хо = nc, уо = mc,
що
є розв’язком ах + bу = с.
4)
записати всю множину розв’язків лінійного діофантового рівняння з двома
невідомими, як множину цілочисельних пар
у вигляді
х = nc - ak,
у
= mc + bk;
або
(хо - ak, уо+ bk),
де k – довільне ціле число.
Приклад 4:
Розв’язати
рівняння в цілих числах
3x + 5y = 7
Розв’язання:
1) Перевіримо
умову розв’язності: коефіцієнти рівняння
а =3, b =5, с =7,
НСД(3, 5) = 1,
отже маємо ціле число, якщо 7: НСД(3, 5), тому дане рівняння має множину
розв’язків в цілих числах.
2) Знайдемо спочатку який-небудь розв’язок. Тут використаємо
таку ідею, до речі, часто допомагає і при розв’язанні інших завдань.
Спочатку
знайдемо одну пару цілих чисел (m; n), яка є
рівняння розв’язком іншого, легшого рівняння:
3x + 5y = 1,
тоді
матимемо правильну рівність:
3m + 5n = 1,
а для того, щоб знайти один розв’язок (хо, уо)
для рівняння
3x + 5y = 7,
треба
буде помножити правильну рівність
3m + 5n = 1 на 7.
Продемонструємо
цю ідею на практиці. Оскільки легко встановити, що
3m + 5n = 3∙2 + 5∙(-1) = 1, то 3x + 5y = 3∙(2∙7) + 5∙(-7∙1) = 1∙7
і,
отже,
x0 = 14,
y0 = 7 –
це розв’язок
даного рівняння (одне з багатьох, не більш!).
3) Отже,
маємо дві рівності:
3x + 5y = 7,
3x0 + 5y0 = 7,
Віднімемо одне
рівняння з іншого, позначимо
x- x0 і у -y0
через
p і g, і отримаємо
3a + 5b = 0.
Звідси ми бачимо,
що b ділиться на 3, а а – на 5. Покладемо p = 5k,
тоді
g = 3k – тут очевидно, що k - може бути будь-яким цілим числом. Отже, ми
отримуємо набір розв’язків:
х - x0 = 5k;
у - y0 = -3k,
звідси
маємо,
x = 14 + 5k;
y = -7 - 3k,
де k - може
бути будь-яким цілим числом. Інших розв’язків,
звичайно, немає.
Відповідь:
(14 +5k; -7 -3k), де k – довільне ціле число.
Приклад 5:
Розв’язати
рівняння в цілих числах
3x -12y = 7.
Розв’язання:
1)Це рівняння не має цілих розв’язків. Ліва частина ділиться на 3, бо НСД(3;12) = 3, тоді як права частина не ділиться на 3.
Звертаємо вашу увагу, що не виконується умова розв’язності: 7 не
ділиться на ціло на 3.
Відповідь: розв’язку в цілих числах рівняння не має.
Приклад 6:
Розв’язати
рівняння в цілих числах
1990x - 173y = 11.
Розв’язання:
1)Числа, що беруть участь у рівнянні, такі великі, що підбором тут конкретного розв’язку не знайти. Проте нам допоможе те, що числа 1990 і 173
взаємно прості (перевірте це). Це означає, що дане рівняння має розв’язки в цілих числах.
2)Отже,
НСД(1990;173) = 1, а це значить, що одиницю можна подати у вигляді суми
1990m -173n = 1, де m
і n – деякі цілі числа.
Продемонструємо
використання алгоритму Евкліда. Більше
число 1990 поділимо на 173 стовпчиком, отримаємо неповну частку 11 і остачу 87.
Згідно цього маємо рівність
1990
= 173 ∙11 + 87 ( або
87 = 1990 -173∙11). (3)
Тепер
число 173 поділимо на 87 стовпчиком, отримаємо неповну частку 1, а остачу 86.
Згідно цього маємо рівність
173 =
87∙1 + 86 ( або 86
= 173 - 87∙1). (2)
Далі,
число 87 поділимо на 86 стовпчиком, отримаємо неповну частку 1 а остачу 1.
Згідно цього маємо рівність
87 =
86∙1 +1 ( або 1 =
87 - 86∙1). (1)
Враховуючи
рівності (1), (2), (3), які записані в дужках число 1 можна записати отак:
1= 87
– 86 = 87 – (173 - 87∙1) = 87∙2 - 173∙1 = (1990 - 173∙11)∙2 - 173∙1 = 1990∙2 - 173∙22 - 173∙1 = 1990∙2 - 173∙23 = 1.
Отже,
якщо не вдається легко підібрати конкретний розв’язок, як в даному випадку, то, використовуючи алгоритм Евкліда, можна завжди отримати потрібну пару:
m = 2,
n = 23.
Отже,
за допомогою такої могутньої зброї, як алгоритм Евкліда, ми отримуємо конкретне
вирішення допоміжного рівняння
1990m - 173n = 1:
пару (2, 23).
3)
Якщо помножити числа на 11, то отримаємо
x0 = 22,
y0 = 253
–
це цілочисельний розв’язок рівняння
1990x - 173y = 11.
Далі
отримуємо, згідно формул множину цілих розв’язків:
x = 22+173k;
y = 253 +1990k,
k - будь-яке ціле число.
Відповідь: (22+173k; 253+1990k), де k - будь-яке ціле число.
Отже,
діофантовими називають алгебраїчні рівняння з раціональними коефіцієнтами з
вимогою визначити розв’язки у цілих або раціональних числах. Як правило,
діофантові рівняння містять більше однієї невідомої величини, у зв’язку з чим
їх ще називають невизначеними рівняннями.
Ми
ознайомилися з класом діофантових рівнянь, які є лінійні, тобто це рівняння,
які можна звести до вигляду
ax + bx = c, де a, b, c - цілі числа.
Зрозуміло,
що коли с не ділиться на спільний дільник чисел а та b, то таке рівняння не має
розв’язків у цілих числах. Якщо ж а
та b взаємно прості, то існує
нескінченна множина розв’язків:
x = xo + bn,
y = yo - an,
де (xo; yo) – який-небудь один (частковий)
із розв’язків, n Î Z. Справді, якщо (xo; yo) – розв’язок, ax+ by= с. Віднімаючи цю рівність від
заданого рівняння, дістанемо
а(х - xo) + b(у – yo) = 0,
звідки
х = x+ b(yo-у):a.
Для
того, щоб х було цілим, необхідно,
щоб другий з доданків останній рівності був цілим числом. Оскільки а та b – взаємно прості, то (yo-у) має ділитися на а. Отже,
yo - у = -аn, n Î Z.
Звідси
і знаходимо всі цілочислові розв’язки (х;
у) за вказаними вище
формулами.
Задача. Розв’язати у цілих числах
рівняння 19х + 97у = 1997.
Розв’язання. Виразимо х через у: х = (1997 - 97y):19.
Надаватимемо
змінній у послідовних значень 0, 1 ,…
, 18, перебираючи всі можливі остачі від ділення 1997 - 97у на 19. Оскільки 19 та 97 – взаємно прості, то 1997 - 97у
ділитиметься
на 19 лише для одного такого у. Легко
пересвідчитись, що таким значенням є y o = 1. Тоді х o = 100 . Отже, всі розв’язки данного
рівняння у цілих числах задаються рівностями
х = 100 + 97n та у=1-19 n, n Î Z.
Зауважимо,
що, виражаючи х через у при розв’язуванні останнього рівняння,
ми могли б записати його також у вигляді х = 105 - 5у + (2 - 2y):19.
Зрозуміло,
що тоді перевіряти подільність чисельника одержуваного дробу на 19 було б значно
простіше.
Задача. Газету розрізали на 7 шматків. Потім вибрали деякі шматки газети і
їх теж розрізали на 7 шматків. І продовжили так розрізати ще кілька разів.
Чи можна в результатів таких розрізань отримати 2017 шматків газети?
Розв'язання. Внаслідок розрізання одного шматка газети на сім частин,
загальна кількість шматків газети збільшиться на 6. Це є інваріантна величина.
Наприклад, внаслідок розрізання цілої газети отримали 1+ 6 шматків. Отже, якщо ми виконаємо n розрізань шматків
газети, то в результаті отримаємо 1+6∙n шматків газети. Залишилося розв’язати
в цілих числах рівняння 1+6∙n = 2017. Отже після 336 розрізань отримаємо 2017.
Відповідь. Можна.
Завдання для самостійного опрацювання:
1. Знайдіть цілі розв’язки рівняння:
1) 21x + 48y = 6; 2) 2x + 8y = 6; 3) 17x + 51y = 68; 4) 6х - 2у = 1.
2.
Запишіть розв’язки рівнянь в цілих числах:
1) х+ 3у = 5; 2) 2х - 5у = 4; 3) 7х + 2у = 13
4) - 6х - 5у = 1.
3. Розв’язати в
цілих числах невизначені рівняння:
1) 12х + 5у = 17; 2) 5х + 7у = 11; 3) 21х + 19у = 73; 4) 15х - 7у = 19.
4. Розкласти число 200 на суму таких двох цілих
додатних чисел, щоб одне з них ділилось на 11, а друге – на 13.
5. Розкласти число 800 на суму таких двох цілих
додатних чисел, щоб одне з них ділилось на 17, а друге – на 23.
Задача
1. Чи можна виплатити 100 гривень сорока купюрами вартістю 1, 10 і 100 гривень?
Розв'язання.
Якщо 100 гривень можна виплатити, задовольнивши умову задачі, то справедливі
рівності:
х +
10y + 100z = 1000 і х + у + z = 40.
З
другого рівняння отримаємо х = 40 - у - z і підставимо в перше рівняння:
40 - у - z + 10у + 100z = 1000, 9у + 99z = 960.
40 - у - z + 10у + 100z = 1000, 9у + 99z = 960.
Оскільки
НСД (9; 99) = 9, а 960 не ділиться на 9, то рівняння
х +
10у + 100z = = 1000
не
має розв'язку серед цілих чисел. Отже, виплатити 1000 гривень, задовольнивши
умову задачі, не можна.
Задача
2. Довести, що будь-яку суму, виражену цілим числом гривень, більшим за 7,
можна заплатити без здачі, маючи лише купюри вартістю 3 і 5 гривень.
Задача
3. Довести, що будь-яку покупку вартістю в ціле число гривень можна заплатити
одними тригривенними купюрами, якщо в касира будуть лише п'ятигривенні купюри.
Задача
4. На складі є цвяхи в ящиках по 16, 17 і 40 кг . Чи можна взяти 140 кг цвяхів, не відкриваючи ні одного ящика?
Задача
5. Привезли 420 т вугілля у вагонах по 16, 20 і 25 т. Скільки яких вагонів було
використано, якщо відомо, що всього було 27 вагонів?
Немає коментарів:
Дописати коментар